Algemene voorwaarden

Verkoopsvoorwaarden - Overeenkomst

GENICO CREATIVE STAIRS

Industriestraat 40

8755 Ruiselede

Ondernemingsnummer : 0870.119.989

Voor buitenlandse klanten is dit:

Geert Ninclaus, handel drijvend onder de naam Genico

Industriestraat 40

8755 Ruiselede

Ondernemingsnummer: 0791.023.023


Artikel 1 - Voorwerp

1.1 Deze werken zullen worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de aannemer overeenkomstig de bijhorende en gedetailleerde beschrijving hierbij gevoegd en deel uitmakend van deze overeenkomst. De opdrachtgever verklaart kennis te hebben genomen van de bij deze overeenkomst gevoegde bijlagen, en deze te hebben aanvaard. De bijlagen gevoegd bij deze overeenkomst, inclusief de door de klant bevestigde offerte, maken als één geheel uit van deze onderhavige overeenkomst.

1.2 Meerwerken en al wat niet uitdrukkelijk vermeld staat in onze offertes is niet in de prijs en in de overeenkomst inbegrepen en dient in voorkomend geval het voorwerp uit te maken van een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst tussen partijen.

1.3 Onderhavige overeenkomst dient te worden beschouwd als algemene contractsvoorwaarden tussen partijen, dewelke - behoudens andersluidende overeenkomst - exclusief van toepassing zijn op de samenwerking tussen partijen met uitsluiting van eventuele algemene voorwaarden door de opdrachtgever.

Artikel 2 : Prijs der werken

2.1 De in offerte opgegeven totale prijs is louter indicatief. De aanneming is een overeenkomst tegen vermoedelijke hoeveelheden, forfaitaire hoeveelheden en totale forfaits volgens offerte in bijlage, waarbij de te betalen som – na tegensprekelijke opmeting – wordt vastgesteld aan de hand van de erin vermelde eenheidsprijzen.

De eenheidsprijzen zijn vermeld op uw persoonlijke offerte nr. 

De offerte is 1 maand geldig.

de aannnemer draagt geenzins enig risico voor de inschatting van de uit te voeren werken, noch voor uitvoeringsmoeilijkheden. De offerte wordt opgesteld aan de hand van de door de klant verstrekte informatie. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de aannemer niet. Meerwerken en al wat niet uitdrukkelijk vermeld staat in onze offertes is niet in de prijs en de overeenkomst inbegrepen en dient in voorkomend geval het voorwerp uit te maken van een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst tussen partijen.

2.3 Na bestelling blijft uw prijs 9 maanden geldig, indien er nog langer gewacht wordt met de plaatsing van de trap wordt de prijs aangepast aan de prijs van het moment.

Wij behouden ons uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs aan te passen, ook na datum van de orderbevestiging, omwille van een prijsverhoging van één of meer elementen van de productie- dan wel logistieke keten en / of in geval van prijsverhoging van de voor de producten benodigde (grond) stoffe

Artikel 3 : Imprevisie

Bij onvoorzienbare veranderingen van economische, financiële, technische, politieke of juridische aard dewelke niet aan de aannemer toerekenbaar zijn (hierna imprevisie) inclusief doch niet beperkt tot stijgingen van de kosten van personeel en materiaal, waarbij het economisch evenwicht van de overeenkomst wordt verstoord omdat de kost van de uitvoering voor de aannemer buitensporig is verhoogd, dermate dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist, zal de aannemer gerechtigd zijn om de contractsvoorwaarden opnieuw te onderhandelen met de opdrachtgever. Elke partij verbindt zich ertoe om naar goede trouw inspanningen te leveren teneinde een onderhandeld akkoord te bereiken die de partijen in wezenlijk hetzelfde contractuele evenwicht plaatsen als datgene dat op het moment van de sluiting van de overeenkomst bestond. Tijdens de duur van de onderhandelingen is de uitvoering van de overeenkomst geschorst. Indien partijen na verloop van twee maanden geen onderhandeld akkoord hebben bereikt, of bij afwijzing van het verzoek tot onderhandeling, zal de aannemer gerechtigd zijn om de overeenkomst na schriftelijke kennisgeving te beëindigen, zonder aansprakelijkheid voor enige schade

Artikel 4: Uitvoering der werken

4.1. Tussen partijen wordt een overeenkomst gesloten betreffende het leveren en plaatsen van een designtrap/balustrades volgens de bijhorende en gedetailleerde beschrijving van de architect en/of opdrachtgever.

4.2. Bijkomende werken en/of wijzigingen aan het definitieve uitvoeringsplan of de vraag tot het gebruiken van een andere kwaliteit of werkwijze dan oorspronkelijk voorzien, dienen schriftelijk te worden meegedeeld aan de aannemer en dit vooraleer de trap in productie wordt genomen. Bijkomende werken zullen in regie worden aangerekend aan 55 €/uur + verplaatsingskosten.

De aannemer zal in geen geval aansprakelijkheid dragen inzake opvatting en ontwerp en de wijzingen hieraan

4.3.De aannemer kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor het uitvoeren volgens de regels der kunst zoals ze beschreven

staan in de offerte en getekend in het definitieve uitvoeringsplan. Elke afwijking aan het bestek en/of definitieve uitvoeringsplan,r.

ook al werd deze schriftelijk meegedeeld, blijft ten laste van de opdrachtgever

4.4 Wanneer de opmetingen gebeuren als de bouwwerken nog niet volledig beëindigd zijn, dan worden de maten “voor akkoord” mede ondertekend door de architect en de betrokken aannemer.

Ingeval er achteraf toch nog wijzigingen aan de opmetingen moeten worden doorgevoerd, dan zullen deze wijzigingen bijkomend als meerwerken in regie aangerekend worden aan 55 €/uur.

Ingeval de maten bij plaatsing toch blijken te verschillen van de overeengekomen maten dan is alle daaruit voortkomende aanpassingswerk in regie aan 55 €/uur. Ook eventuele wachttijden tot de komst van de architect/bouwheer alsook de verplaatsingen en andere kosten worden aangerekend.

4.5. Tijdens de uitvoering der werken verbindt de opdrachtgever er zich toe niemand toe te laten op eender welke manier gebruik te laten maken van de designtrap/balustrades vooraleer deze volledig werden geplaatst en goedgekeurd door de opdrachtgever en/of zijn architect.

De aannemer draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor ongevallen of beschadigingen toegebracht door derden gedurende de werken.

4.6. De opdrachtgever en/of zijn architect beschikken over een termijn van 7 dagen na de plaatsing van de desingtrap/balustrade om opmerkingen te formuleren of goedkeuring mee te delen omtrent de uitgevoerde werken en de voorgelegde vorderingstaten. Bij niet naleven kunnen de werken worden stilgelegd.

4.7 Tijdens het plaatsen van de trap kan er pleisterwerk beschadigd worden, ook dienen in vele gevallen gaten geboord te worden voor het plaatsen van een takel voor het omhoog takelen van de trap. Het opnieuw pleisteren van de beschadiging valt niet ten onze laste. Trap dient ook geplaatst te worden voor het schilderen of plakken van vlies of behangpapier op de muur

4.8 het is belangrijk dat de muur volledig recht is en de hoeken exact 90°, anders kunnen zich afwijkingen voordoen tussen de rechte trap en de muur. Indien er zich openingen voordoen tussen trap en muur is dit niet ten onze laste

4.9 Trappen in brut staal dienen droog onderhouden te worden, ook is het staal niet volledig egaal van kleur en kunnen er kleurverschillen mogelijk zijn, ook moet deze 6-maandelijks ingeboend te worden met bijenwas (merk Hg)

4.10 Bij het plaatsen van de trap en balustrades moet de vloer (uitz bij zwevende trappen zie 2.15 b) en muurafwerking volledig afgewerkt zijn, indien niet alles geplaatst kan zijn op hetzelfde moment is het terugkomen voor plaatsing aan 55 € / uur + verplaatsingskosten

4.11 Indien de werf niet open is op het afgesproken uur bedraagt de wachttijd 55 € / uur per werknemer

4.12 er moet een parking voorzien worden voor onze vrachtwagen van minimum 15 meter. Indien dit moet aangevraagd worden is dit ten laste van de bouwheer, zoniet is er een meerprijs van min. 250 € excl. btw

4.13 Indien niet anders overeengekomen wordt de trap niet ingepakt, anders kost dit 120 € excl. btw (enkel bovenkant van de treden

4.14 Bij zwevende trappen raden we een muur aan in volle betonsteen van minimaal 14 cm, bij andere muren is er een meerprijs voor extra chemische verankering

4.15 Bij zwevende trappen mag er nog geen parket liggen voor het boren van de gaten met watergekoelde boor

4.16 Het trapgat moet vrij zijn van meubels, afval, etc…

4.17 Bij muren in ongekende of slechte staat en reeds gepleisterd bij opmeting, kunnen wij geen garantie geven op de draagkracht van de trap

4.18 Bij twijfel over de staat van de muur komen wij ter plaatse boringen uitvoeren à 55 € / uur + verplaatsing

4.19 LUCHTVOCHTIGHEID IN EEN WONING BIJ EEN TRAP MET HOUT

De gekozen trap bestaat uit HOUT, een natuurlijk materiaal dat natuurlijke eigenschappen bezit waarmee u na het plaatsen rekening moet mee houden: hout kan krimpen en zwellen afhankelijk van de voorwaarden van relatieve vochtigheid en temperatuur van de omgevende lucht, en zal zich hiermee in evenwicht stellen. Conform de voorziene normen werd het hout gedroogd tot een evenwichtsvochtgehalte dat overeenstemt met het gemiddelde binnenklimaat in onze klimaatzone, zijnde een constante luchtvochtigheid van 45 à 60% bij een constante kamertemperatuur van 20°C. U dient te beseffen dat ongunstige vochtomstandigheden, bijv. droogte (<50% LV) onmiddellijk zullen inwerken op het hout, d.m.v. krimp. Regelmatige controle met een goede HYGROMETER is steeds nodig. Wanneer er géén 45% luchtvochtigheid aanwezig is – en dat zal zeker het geval zijn in de winter wanneer het vriest - is er kans op krimpen en eventueel barsten van uw hout. Bij vloerverwarming moet men steeds rekening houden met meer extreme waarden van relatieve luchtvochtigheid in zomer- en wintervoorwaarden, zodat (grotere) voegjes tussen de parketplanken of barstjes nooit uitgesloten kunnen worden. Het is sterk aangeraden een luchtbevochtigingstoestel(len) aan te schaffen om uw relatieve vochtigheidsgraad op peil te houden. Hiermee worden bovenvermelde problemen vermeden!

Artikel 5 : Eigendomsvoorbehoud

Tot aan de dag van de volledige betaling van de aannemingsprijs, blijven de geplaatste goederen en materialen ten allen tijde onze eigendom, tenzij andersluidende, afzonderlijke, schriftelijke en uitdrukkelijke overeenkomst tussen partijen.

Alle risico’s ten laste van de Klant. Betaalde voorschotten blijven verworven.

Artikel 6 : Uitvoeringstermijn

6.1. De uitvoeringstermijn bedraagt minimum 50 werkdagen na akkoord indien niet anders overeengekomen.

Na het plaatsen van de chape op de beide niveaus en het geven van diktes van de daarop komende vloerafwerking komen we opmeten. Voor balustrades dienen de terrassen, bordessen, trappen afgewerkt zijn en vrij van bouwafval, beschermmateriaal of andere goederen Binnen de 10 werkdagen worden de definitieve plannen opgestuurd.

Na goedkeuring van de tekeningen en onder normale omstandigheden dienen de werken beëindigd te zijn, indien plaatsing mogelijk is, uiterlijk 40 werkdagen nadat wij de goedgekeurde tekeningen terug ontvangen hebben.

6.2. Iedere maal dat de werken om een bepaalde reden moeten worden stilgelegd (staking, noodweer, ongeval, niet volgen der werken door een door de opdrachtgever andere aangeduide aannemer) zal de toegestane termijn van levering of uitvoering met minstens acht dagen verlengd worden, eventueel verlengd indien een langere noodzakelijke termijn kan worden aangetoond.

Alle daaruit voortkomende kosten worden gerekend in regie aan 55 €/uur + materiaal en verplaatsingskosten

Artikel 7: Aansprakelijkheid

7.1 De aannemer is enkel aansprakelijk voor de gevolgen van een schadegeval indien deze uitsluitend aan haar toerekenbaar is. Voor schadegevallen die mede te wijten zijn aan de Klant of aan een derde zal de aannemer ten aanzien van de opdrachtgever hoogstens aansprakelijk zijn voor en hoogstens gehouden zijn tot vergoeding van het aandeel dat door haar fout is veroorzaakt, met uitsluiting van elke gehoudenheid in solidum met de andere schuldenaars. De gebeurlijke aansprakelijkheid van de aannemer is in elk geval, behoudens opzet of zware fout, beperkt tot het bedrag van de eventuele tussenkomst van de BA verzekeraar in het kader van haar polis beroepsaansprakelijkheid. Behoudens in geval van opzet, fraude, bedrog, of zware fout zal de aannemer in geen geval aansprakelijk zijn voor, kunnen wij niet gehouden zijn tot, vergoeding ten aanzien van de klant van enige vorm van immateriële, indirecte of gevolgschade met inbegrip, maar niet beperkt tot, winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productieverlies of productiestilstand, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, gemiste kansen, verlies van cliënteel of enige vorderingen van derden. Onze aansprakelijkheid kan bovendien nooit verder strekken dan de loutere vervanging zonder dat een bijkomende schadevergoeding geëist zou kunnen worden.

7.2. De aannemer zal evenwel niet gehouden zijn tot enige waarborg of vrijwaring indien: de opdrachtgever zonder onze voorafgaande toestemming reeds herstellingswerken heeft uitgevoerd, of pogingen tot herstel heeft gedaan; hetzij indien de gebreken het gevolg zijn van opzettelijke beschadiging; indien de opdrachtgever kennis had van de gebreken en/of de Klant de gebreken redelijkerwijze kon vaststellen bij levering; Evenmin zal de opdrachtgever ons kunnen aanspreken voor welkdanige schade uit hoofde van vertraging of uitvoeringsmoeilijkheden in de uitvoering van de werken. De aansprakelijkheid voor geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

7.3. Genico is niet aansprakelijk voor foutloze burenhinder (art. 3.101 B.W.). De opdrachtgever is voor deze schade aansprakelijk tegenover derden en kan geen verhaal uitoefenen tegen Genico

7.4. Genico neemt geen verantwoordelijkheid betreffende gebeurlijke kleurafwijkingen of kleurverschillen tussen enerzijds opgegeven kleurstalen van houten traptreden en de te plaatsen treden zelf, en anderzijds tussen de houten traptreden en andere houten afwerkingsvormen in de woning.

Eenzelfde of gelijkaardige behandeling op de verschillende elementen zoals hierboven vermeld kan namelijk steeds kleurverschillen geven in functie van afwijkende hardheid, structuur, aard, eigenschappen of samenstelling van het hout

Artikel 8. Klachten en oplevering

8.1. De opdrachtgever en/of zijn architect beschikken over een termijn van één maand na de plaatsing van de designtrap/balustrade om opmerkingen te formuleren of goedkeuring mee te delen omtrent de uitgevoerde werken en 15 dagen om de voorgelegde vorderingsstaten goed te keuren.

8.2. De uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de contractuele documenten, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB, die op datum van de offerte beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels. Alle werken worden geacht definitief te zijn opgeleverd binnen de maand na de beëindiging van de werken, tenzij er voorafgaandelijk aan deze termijn een proces-verbaal van oplevering werd opgesteld. In dit laatste geval kunnen wij in geen geval nog aansprakelijk gesteld worden wegens zichtbare gebreken.

8.3. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit of als een zichtbaar dan wel verborgen gebrek: lichte verschillen in kleur, afmetingen of constructie, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

8.4.Voor de gebreken die de stevigheid van het gebouw aantasten wordt een waarborg krachtens de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek verleend gedurende een termijn van tien jaar die ingaat bij de voorlopige oplevering.

8.5. Klachten aangaande eventuele verborgen gebreken dienen binnen één maand na ontdekking van het gebrek schriftelijk worden medegedeeld, dit met opgave van een detail en stavingstukken. Klachten die slaan op de eventuele niet – conformiteit van onze werken of levering en/of op eventuele zichtbare gebreken moeten ons schriftelijk en aangetekend gemeld worden binnen 15 dagen na de uitvoering van de werken. Bij gebreke aan klacht binnen voormelde termijnen worden de uitgevoerde werken of leveringen als aanvaard beschouwd.

8.6. In ieder geval dient een eventuele vordering wegens verborgen gebreken te worden ingesteld binnen een termijn van 12 maanden na ontdekking ervan.

Artikel 9 : Betalingsvoorwaarden

9.1. De aannemer behoudt zich geval het recht voor om aan klanten bij bestelling of na opmeting een voorschot te vragen van 30% op de prijs.

Het saldo zal worden gefactureerd bij volledige aflevering van de trap, tussentijdse facturen kunnen ook gevraagd worden.

De opdrachtgever verbindt er zich toe de facturen, te betalen binnen de 30 dagen vanaf de factuurdatum, zonder inhouding van waarborg

Bij niet-nakoming door de opdrachtgever van zijn betalingsverplichtingen, behoudt de aannemer zich enerzijds het recht voor om de verdere uitvoering van de specifieke of enige andere overeenkomst met de klant te schorsen tot aan de volledige betaling door de klant van alle achterstallen, en anderzijds om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden ten laste van de klant te beschouwen. De niet betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigd saldo van alle andere, zelfs niet-vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

9.2.De schriftelijke protesttermijn van facturen wordt hierbij bepaald op 15 dagen na de factuurdatum.

Klachten dienen duidelijk omschreven te worden.

9.3. Bij het niet betalen van de factuur op haar vervaldag is van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een verwijlintrest aan 8,5 % verschuldigd evenals een forfaitaire schadevergoeding voor administratie- en beheerskosten die 10 % van de verschuldigde som zal bedragen en nooit minder dan 125 EUR zal zijn.

9.4.Bij een gebeurlijke gerechtelijke vervolging zullen alle procedurekosten te laste zijn van de opdrachtgever.

9.5. Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste vijftien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21 pct. van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.

Artikel 10. Uitsluiting herroepingsrecht consument bij overeenkomst op afstand

Indien de overeenkomst op afstand wordt gesloten zal de klant-consument kan zich niet kunnen beroepen op enig herroepingsrecht. De klant kan de bestelling niet kosteloos annuleren.

Wanneer de overeenkomst op afstand tot stand kwam, is de klant-consument uitgesloten van enig herroepingsrecht wanneer de aannemingswerken met instemming van de klant zijn aangevat, wanneer de werken dringende herstellingen of onderhoud betreffen, of wanneer de prestaties op maat van de klant worden geleverd. Indien de Klant de bestelling alsnog annuleert zal een schadevergoeding t.b.v. 30% op de verkoopprijs verschuldigd zijn, onverminderd ons recht om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijke kosten hoger liggen.

Artikel 11: Annulatie

In elk geval is annulering van de opdracht is enkel mogelijk na schriftelijk voorafgaandelijk akkoord van ons én mits betaling van 30% van de aannemingsprijs, afgezien van ons recht om een hogere schade

te bewijzen en te vorderen. Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de Klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op eenzelfde vergoeding lastens ons.

Wanneer de afwerking van de trap zich reeds in een vergevorderd stadium bevindt, waardoor verschillende onderdelen niet meer bruikbaar zijn, zal een vergoeding van 50% verschuldigd zijn of indien de kost reeds hoger is dan 50 % van de verkoopprijs zal de werkelijke kostprijs gerekend worden.

Artikel 12: Identificatie aannemer

12.1. Bij het afsluiten van dit contract verklaart de aannemer uitdrukkelijk over de nodige erkenning te beschikken en te voldoen aan de vereisten inzake registratie.

Algemene gegevens :

genico creative staits BV

Industriestraat 40 te 8755 Ruiselede

BTW nummer : 0870.119.989

RSZ nr. : 000 1784014-29

KBC : BE45 7380 1364 4989

BIC-Code: KRED BE BB

OF (voor buitenlandse klanten en projecten)

Genico

Industriestraat 40 te 8755 Ruiselede

BTW nummer : 0791.023.023.

Vestigingsgetuigschrift nr. : 37012/022/27.908

Registratie : 0791.023.023./05.23.1.1.

RSZ nr. : 1701195-69

KBC : 473-7060771-05

BIC-Code: KRED BE BB

Artikel 13: Ontbinding

Ingeval van ontbinding van de overeenkomst lastens de medecontractant, is deze ten titel van forfaitaire schadevergoeding een bedrag van 35 % van de totale aannemingssom verschuldigd, dit onverminderd de gebeurlijke gedingkosten en ons recht om bijkomende schadevergoeding op te vordere

Artikel 14: Intellectuele eigendomsrechten

Elk werk of ontwerp van Genico dat is ontstaan aan haar eigen creativiteit, en het resultaat is van haar eigen intellectuele schepping blijft haar exclusieve eigendom. Onder werk of ontwerp wordt begrepen elke tekening, illustratie, stalen, model, foto, animaties, lettertypes, (website)sjablonen en –widgets, studies, plannen, schetsen. Behoudens mits haar uitdrukkelijk toestemming mag de intellectuele eigendom van Genico mag niet worden gereproduceerd op welke wijze dan ook, noch direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk. Zonder voorafgaandelijke toestemming mag het evenmin worden openbaar gemaakt of worden bewerkt, noch worden verhuurd, noch uitgeleend of vervreemd. Per vastgestelde inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten is een schadevergoeding verschuldigd t.b.v. 10% van de aannemingsprijs.

Artikel 15:Toepasselijk recht – bevoegde rechtbanken

In geval van betwisting waartoe de interpretatie of de uitvoering van de overeenkomst aanleiding zou kunnen geven, zijn enkel de rechtbanken van het rechtsgebied van onze maatschappelijke zetel bevoegd. De overeenkomst met de opdrachtgever is onderworpen aan het Belgisch Recht.


  • Bezoek onze showroom - zie hier onze openingsuren